И тази година преди Великден беше организирано обучение в Историческия музей за направата на т.н. „плескани яйца”. Над 100 човека, предимно ученици, са минали през вещите ръце на организаторите на кампанията.
„Плесканите” яйца са уникално самобитно творение на етрополския художествен гений от векове насам.
Припомняме:
Етрополските „плескани” яйца се рисуват със специална „писалка” чрез нанасянето на разтопен пчелен восък. Технологията е следната: на пламъка на свещ леко се нагрява игличката на „писалката” и се потапя във восъка. Милиметър по милиметър се рисува върху яйцето, което предварително е твърдо сварено, за да е по-здраво. Около половин час отнема изрисуването на едно яйце, в зависимост от рисунъка.
Контурите се очертават леко с молив и върху тях се нанася восъка. След това рисунките се запълват със жълтък и с бои за яйца-предимно жълто, зелено и червено.
Характерните орнаменти, които отличават етрополските яйца от другите райони са рисунките на петел, теменужка и Бърдучето /стомничка/. Те носят и своите символи-пробуждането на природата след тежката зима. И са свързани с християнския обичай, с Великден.
В музея са научили за този метод през 2001 година от етрополката баба Янка Вълкова. Тя самата е рисувала такива яйца, дори направихме филм с нея. От 2001 г. са разработили образователна програма за съхраняване на традицията за рисуване на етрополски "плескани" яйца. В България има 7 етнографски области, които шарят яйцата по технологията на рисуване с разтопен восък, Велинград-Ракитово, Долна баня-Костенец, Ихтиман, Самоков, Търговище-с.Конак, Алфатар и Етрополе. Всяка със свой своеобразен рисунък на яйцата.
Етрополски „плескани” яйца има и в Националния етнографски музей София. Школата придобива все по-голяма популярност. Все повече и повече са и желаещите етрополци, и особено децата, да се научат да рисуват по оригиналната технология.
Някога народните обичаи и традиции са се предавали в семейството, в махалата или по тлаки и седенки. Днес това става по различен начин, като това обучение в музея и могат да се обучат повече хора. Не всички ще го прилагат в живота, но е постижение, ако само няколко от преминалите обучението след време се заемат да обучат други хора.
Така едно уникално за Етрополе творение, каквито са плесканите яйца със специфичната си украса, няма отмре за идните поколения.
И тази година имаше обучение за „плескани яйца”
15 човека вече изразиха своето мнение - споделете вашето!
Източник: botevgrad.com
Посещения: 1862
Дата: 18.04.2014, 18:59
Подобни новини
Коментари
добави коментар
Петя /пияницата/ дали е била поканена на юбилея на Васил Трифонов /баща на Веселка Андреева/ в ресторанта
|
snimkata e na obkoven ku4 s rekusva4
|
1. Ако я поканил Андреев.
|
акоставъпрос затази петя коятоживе ористадиона ме интересува тел.номер запишимиго
|
Грозно, много грозни и трагично В днешно време най страшна е андрешковщината.На този ден дори вода не се пие.
|
alo donow ikmeta wekato kakwaetazi woda
|
Учена съм, че християните трябва да бъдат смирени, да могат да прощават и да не съдят другите, защото само Бог има право да ни съди. За мое учудване, напоследък хора със съмнителен морал,занимаващи се с клюки и интриги,проявяващи явна злоба си позволяват да се възмущават .
|
№4 Докато чакаш некой да ти напише номера по добре иди до тях и се разберете.
|
Традициите, празниците, ритуалите ни поставят в условия, в които да можем да преценим докъде сме стигнали, дали сме придобили качествата на светията, на брата, на слугата и на ученика или поне едно от тези качества да сме придобили, както казва Учителя:
"Та, казвам: Тия са бъдещите положения, които трябва да имате в ума си. Искам да имате ума на светията. По какво ще определиш дали е светия? Най-първо ще видиш дали е светия, ако свети. Ако светиш, светия си; ако знаеш как да служиш, слуга си; ако знаеш как да любиш, брат си; ако знаеш как да учиш, ученик си. Трябва да имате най-малко едно от тези качества, а пък ако имате всичките, то е голямо благословение. Ако четирите ги нямате, поне едно от тях да имате. " Източник: "Умно дете" от томчето "Приготовленията на сърцето". |
ПИШЕТЕ СЕ НА ХИТРЕЦИ И СИ МИСЛИТЕ ЧЕ ХОРАТА СА ТЪПИ АМА НЕ Е ТЪКА.....
|
Повече - в изследването на историка Ал. Тацов /1878-1940/ "Великденското ейце" - част от историята на града - "Етрополе във вековното си минало".
Историческият му труд е публикуван в "Сборник книги, статии и материали за София, Столична община и Етрополе" - 840 с. Може да се намери в библиотеката на читалището. Подробно са описани приготовленията за събирането и боядисването на трите вида етрополски великденски ейца: червени, цицарки и плескани, суровините и методите за извличане на съответните бои, технологията за боядисване на червените ейца и цицарките, и за художественото изписване на т.н. плескани ейца, съответната орнаментика на последните - петли и палмови клончета ... Изчерпателно и са изброени и описани най-често използваните орнаменти върху етрополското плескано ейце - петли, върбови и палмови клончета и др. Изследването е допълнено с 24 цветни рисунки на червени, цицарки и плескани ейца. |
Какво е ЦИЦАРКИ?
|
na jenati cicarkite
|
"Докле спат още децата в собата /спалнята/ под общата черга /в Етрополе спалните покривки са вълнени черги/, домакинята изважда от котела горещо червено яйце и с него, ощи топло, поглажда лицата на всички деца за здраве. Ако в къщата има болник /болен човек/, пазят най-грижливо от него, да не види червено ейце до изминаването на първия ден от възкресение Христово, за да не умре. Ако болникът е безнадеждно болен, сутринта на първия великден, след черковния отпуск, дават му червено ейце, коeто той поема, прекръства се, целува го и се поглажда с него по лицето, - и още същия ден той издъхва; - така гласи народното поверие в Етрополе, което фанатически сочи на конкретни случаи.
Тия два вида великденски ейца, червени и цицарки се - __________________________________________________________________________6. приготовляват въ всеко домакинство от ступаницата /домакинката/, подпомагана от домочадието. На бабичката в домакинството, докле още види и ръцете й могат, т.е. не треперят, е длъжност, в среда вечерта на страстната седмица да навързва изкустно лико около ейцата за цицарки. Когато бабата навързва ейцата, снахите й внимателно следят движенията и похватите на свекърва си, за да изучат изкуството за приготовление на цицарки..." |
Сутринта на велика среда въ всеко домакинство, след като привършат ежедневните домакински работи, поставят всичките събрани ейца /без една малка част, предназначена за плескани iaiца / в котел и ги заливат съ студената жълта растителна боя /жалтил'ката/ . Като престояват известно време в растителна боя, ейцата стават жалти iaiца /обр.1/. Неколко съседски или роднински домакинства си служат с една и съща жълтилка. Вечерта на същия ден жълтите ейца се разпределят на два нееднакви дела. По-големият дел е предназначен за червени iaiца, а по-малкия за цицарк'и. Предназначените жълти ейца за цицарки ги навръзват още същата вечер с тесни ленти влажно меко лика от липа така: овързва се ейцето с ликото от вър до газар /от полюс до полюс/, за да се получат гъсто или редко меридияни; последният край на ликото се завързва много изкусно на ...........?? полюс.
Рано сутринта на велик'и четвиртак всички жълти ейца и тия навързани с лико се потопяват в гореща червена растителна боя, купена от табаците - една кратуна боя за едно бело сураво ейце. ________________________ / Освен боя друго не поставят ли въ восъка, като белтък, за да прилепне багрилото о ейцето? /Бележката на автора е на гърба!!/. ______________________________________________________________________________3. Котелът с червената боя и ейцата в нея се окачва на веригата на огнището за да ври на слаб огън според желанието на домакинята /едни обичат преварени ейца, други - рохки ейца/. Като се сварят ейцата, изваждат се от котела и се нареждат в решета, за да обсъхнат. После червените ейца се изчистват внимателно с кърпа, а навързаните с лико ейца се развързват и почистват. Първите ейца са червени iaiца /обр. 2/, а вторите са цицарки /обр. 3/. На червените ейца и цицарките червената боя е положена върху тях по горещ начин. Меридианите от лико на цицарките са запазили под себе си жълтата боя, та след изваждането им от котела и развързването й от ликото, всека цицарка представлява едно красиво ейце от тъмночервени широки меридиани и ясножълти тесни меридиани. Ейцата след сваряването им в червената растителна боя стават много вкусни и могат да траят дълго време от развала, защото шуплите на черупката са изпълнени съ засъхнала растителна боя. |
Моля, спазвайте добрия тон и не използвайте нецензурни и обидни изрази!
Коментари от регистрирани и анонимни потребители. Скрий анонимните коментари