Вестник “24 часа” публикува изказване на Ловчанскит митрополит Гавриил, в което той дава обоснован отговор на въпроса защо Левски трябва бъде обявен за светец:
КАЗВАЛ съм го и друг път, казах го и на паметника на Левски в Ловеч, когато отбелязахме 174 години от рождението на Апостола - той е монах, воин и мъченик, т.е. има всички предпоставки да бъде обявен за светец. Монах е, защото е спазил до края на живота си монашеските обети, дадени пред Господ по време на монашеските пострижения. Той е останал монах, независимо че се е обличал в различни дрехи. Правил е това, за да запази делото, на което се е посветил.
Воин е, защото е воювал за духовното и физическото освобождение на своя народ и на своето отечество. Смятал е, че по този начин ще изрази любовта си към Бога и към хората - като помогне на народа си да намери свободата, а тя е първото условие за развитието на отечеството му.
Левски е живял и действал така, както воините светци в православието. При тях принципът е формулиран от Господ, който казва в светото Евангелие, че никой не е по-голям герой от този, отдал живота си за своите приятели. Точно това е направил и йеродякон Игнатий воинът - отдал е живота си за своя народ.
И мъченик е, защото Игнатий е пострадал за Христос, приел е мъченическа смърт, не се е опитал по никакъв начин да се избави, а е приел и е изпил докрай страданията на своето мъченичество.
А знаем, че на мъчениците, и да са имали някакви грехове преди това, заради самото страдание и мъченическата смърт всичко им е прощавано и те са ставали светци. И то първи в йерархията на светците. Затова ние освещаваме черкви само с мъченически мощи. Самите им страдания за Христос са ги изчиствали и са ги издигнали до святост.
Това може да бъде отговор и на въпроса ще бъде ли канонизиран Васил Левски - дякон Игнатий, за светец. Казах го пред паметника на Дякона в Ловеч, тъй като много хора питат за Левски, след като Българската православна църква канонизира през април мъчениците в Априлци и в Батак.
Това е мое мнение, казвал съм го и преди, на абсолютно същото мнение е и руският владика Питерин. Каквито и грехове да е имал йеродяконът, страданията му го очистват от всичко. Епископът на република Коми ме убеди, че има и други хора, които са на моето мнение.
Въпросът не е повдиган от Светия синод. Нямаше канонизации дълго време и се изчакваше - имахме си други проблеми и този въпрос го оставяхме за по-спокойни времена. Но след направените канонизации тази година ми се струва, че въпросът за Левски скоро ще дойде на дневен ред и в синода. Но трябва да има благоприятно за това време. За да го поставиш в Светия синод за разглеждане, трябва да си сигурен, че той ще се възприеме.
Най-лесно е да поставиш въпроса. При нас всичко се върши със съгласие. Един митрополит винаги се старае да прецени дали идеята му ще се възприеме от мнозинството.
Аз моето убеждение съм го казал. И съм сигурен, че в България още личности от турското робство и от времето на атеизма заслужават канонизация. Само трябва да се подготвят предложения.
Коментари от регистрирани и анонимни потребители. Скрий анонимните коментари