Други имена: Сиропусна Неделя, Прошка, Сирница, Сирни Заговезни


Тип: Народен


Тържества: Палят се огньове, по-младите искат прошка от по-възрастните


Сирни заговезни в Общомедия:


Сирни заговезни (Прошка, Прочка, Сирни поклади, Поклади, Сирница, Ората) е важен зимно-пролетен празник в народния календар. Многобройните му названия са свързани с типичната за празника обредност. Чества се винаги в неделя, 49 дена (седем седмици) преди Великден. Това е последният ден преди Великия пост, в който могат да се ядат храни, които произхождат от животни, като сирене, мляко, яйца и т.н. (месото вече е преустановено след Месни заговезни); след Сирни заговезни се допуска храна само от растителен произход. Преди празника, през седмицата между Месни и Сирни Заговезни, наречена Сирна неделя, се изпълняват различни обреди и обичаи, много от които идват от езическите времена.


Народни обичаи:


До вечерята на Сирни заговезни трябва да завърши обичаят „прошка“, изпълняван през цялата Сирна неделя. По-младите обикалят по-стари роднини и близки – свекър, свекърва, тъст и тъща, кумове, по-възрастни братя и сестри, и искат прошка и целуват ръка на домакините, като изричат традиционни реплики: „Прощавай, мале, тате...“. „Просто да ти е, Господ да прощава“ е задължителният отговор. Затова празникът е познат още и като Прошка (в някои райони на западните територии, населени с българско население, го наричат „Прочка“). Без прошка не може да се заговее. 


На празничната трапеза има винаги млечни и яйчени продукти: баница със сирене, варени яйца, халва с орехови ядки. Прието е да се извършва обичаят „хамкане“ (ламкане, ласкане): на конец (кълчищен, червен или мартеница), окачен на греда на тавана над трапезата, се завързва сварено обелено яйце, парче бяла халва или въглен. Конецът се завърта в кръг и всеки член от семейството, главно децата, се опитва да хване яйцето (халвата, въглена) с уста. Следват обредни действия и гадания: конецът, след наричания, се пали и по начина на горене се гадае. Яйцето и въгленът се запазват с лечебна цел. С водата от варенето се мият лицата на другия ден (Чисти понеделник) за предпазване от бълхи и мухи; черупките се изхвърлят на улицата пак против бълхи.


Заговезнишкият огън е основен елемент от празника, разпространен навред, в различни варианти. Вечерта се палят огньове (клади) и след като прегорят, се прескачат от мъжете. Според народните вярвания кракът на когото е минал през огъня става неуязвим за змийско ухапване. На места към пръчка привързват слама, палят я и я въртят в кръг, другаде палят мехове със слама, вдигнати нависоко, някъде отнасят главня от огъня у дома; има и други регионални разновидности (Паликош и под.). Всичко е свързано с очистителната сила на огъня. Около него се играят хора и се пеят песни, но в стари времена само мъжете са се събирали там.


В Южна България, старопланински и средногорски села са запазени обичаите „оратник“ и „о̀рата ко̀пата“. В огъня се поставя голямо дърво, наречено оратник. Името идва от глагола оратя, който значи говоря. Още преди Заговезни ергените си правят стрели от пръчки и предварително се упражняват да ги хвърлят на голямо разстояние с помощта на импровизиран лък. Когато на Поклади запалят оратника на някоя височина до селото или в самото село, всеки се опитва да изхвърли запалената си стрела в двора на момичето, което харесва. Хвърлянето е придружено с цинизми, произнасяни в речитатив от момъка. При това волнодумство в много случаи се започва с „Ората копата“, очевидно формула, чийто смисъл днес не разбираме. Самата стрела явно е символ на половото влечение на младежа към момичето. Родителите не отправят никакви упреци. Предварително те разчистват двора от запалителни неща или ако не могат да ги внесат вкъщи покриват с мъчно запалими покривала, за да се избегнат пожари. Момите събират хвърлените в двора стрели и на другия ден се хвалят с броя им помежду си. Според някои обяснението е, че младите се оставяли да правят това, за да се наговорят и простят с цинизмите преди постите, но тези традиции насочват към много стари езически култове. 


Източник: Уикипедия, свободната енциклопедия


От много години насам Празникът се възстановява и в Етрополе. Както беше оповестено предварително, началото беше поставено в 11:30 часа от Централния площад на града с български хора под съпровод на "Етро брас бенд"  състава. След тока множеството се отправи към м. Звездата над града.


Снимките са от площада.


Тук му е мястото да спомена, че за последен път този празник, съпроводен с палене на огън, в Етрополе е имало през далечната 1975 година.


Напомням, че по това време Етрополе и Лопян бяхме различни общини. Тази година ме назначиха за директор на училището в Лопян.


На другата година бях на празничната вечер пред огъня в нашата махала – в центъра на селото срещу ресторанта. В Лопян се палеха 5 огньове. 


Случката, за която искам за разкажа стана в късния следобяд. Не бяхме много хората, които помагаха да се натрупа кладата, когато дойдоха двама милиционери от Етрополе и ни казаха, че огън няма да се пали по заповед на първия секретар на БКП в Етрополе Илия Давидов. „А вие предайте, че заповедта се отнася за Етрополе. Ние сме отделна община и при нас огньовете ще бъдат запалени.” 


Без излишни разправии, двамата представители на тогавашната власт ни пожелаха приятен празник и ги заминаха по живо-по здраво.


От тук правя извода, че щом през 1976 година е имало забрана, то последно огньове в  Етрополе имало до 1975 година.


Такива са моите спомени, като се надявам някои от по-възрастните етрополци ще изкаже свое мнение. Може да е по-вярно от моята констатация.  


Честит празник, Етрополе!


 Текст и сники: Христо Христов